Mapa dowodowa

Porównanie diet: jak wygląda baza dowodowa

11 publikacji, 6 z nich to badania, a 5 to syntezy. Ta strona opisuje kształt tej literatury, a nie podsumowuje jej wniosków.

Zaktualizowane 4 min czytania 11 cytacje

Z czego składa się dowód na porównanie diet Z 11 publikacji na ten temat, podział według typu badania: 5 metaanaliz, 6 badań randomizowanych. 56meta-analysis (5)randomised trial (6)
11 publikacji, według typu badania. Objętość nie jest siłą — ta sama liczba może być ustalonym pytaniem lub zbiorem komentarzy, a to, czym jest, zależy niemal całkowicie od tego podziału. Zebrane z PubMed i Crossref; typ publikacji zgodnie z zapisem źródła.

Z czego składa się ta literatura

To dobrze rozwinięta baza dowodowa: wiele syntez opartych na znacznej liczbie badań. Pytania dotyczące tej kwestii zazwyczaj dotyczą zastosowania, a nie tego, czy efekt istnieje.

Najważniejsza różnica to ta między syntezą a badaniami pierwotnymi. Meta-analiza łączy badania i jest najbliższą rzeczą do ustalonej odpowiedzi, jaką produkuje dziedzina. Przegląd narracyjny to odczyt tej samej materii przez jedną grupę i może być selektywny, nie będąc nieuczciwym. Liczenie ich razem, co robi większość zliczeń cytatów, zaciemnia dokładnie to, co chcesz wiedzieć.

Kiedy opublikowano literaturę na temat porównania diet Lata publikacji dla 11 artykułów na ten temat, pogrupowane w przedziały od przed 2015 roku do 2023 roku i później. 2020-20224 papers2023 onwards3 papersBefore 20153 papers2015-20191 papers
Wciąż aktywne. Najnowszy artykuł pochodzi z 2024 roku, więc jest to dziedzina, w której odpowiedź napisana dzisiaj może nie być aktualna przez długi czas. Lata publikacji zgodnie z zapisem w PubMed i Crossref.

Jak zbudowana jest ta strona

Wszystko powyżej jest obliczane na podstawie cytatów, które ta strona zebrała z PubMed i Crossref, a nie napisane ręcznie. Kiedy cotygodniowe zbiory znajdują nowy artykuł na ten temat, te liczby się zmieniają, a charakterystyka zmienia się wraz z nimi. O to chodzi: ręcznie napisane twierdzenie o tym, jak silna jest baza dowodowa, zaczyna się psuć w dniu, w którym jest napisane.

Typ publikacji jest przyjmowany zgodnie z zapisem źródła. To jest niedoskonałe — czasopisma oznaczają niekonsekwentnie, a artykuł zindeksowany jako "przegląd" może być przeglądem systematycznym — więc traktuj przedziały jako przybliżone. Są wystarczająco dokładne, aby odróżnić literaturę badań od literatury komentarzy, co jest istotną różnicą.

Najsilniejsze prace na ten temat

Ułożone według projektu badania, a następnie według niedawności. Pełny zestaw jest wymieniony w przypisach poniżej.

  1. Porównanie efektów utraty wagi wśród dorosłych z nadwagą/otyłością: metaanaliza sieciowa diet śródziemnomorskich, niskowęglowodanowych i niskotłuszczowych — Akbari M, Vali M, Rezaei S i in., 2024, metaanaliza
  2. Korzyści diety ketogenicznej dla utraty wagi, kontroli glikemii i profili lipidowych u pacjentów z nadwagą z cukrzycą typu 2: metaanaliza randomizowanych badań kontrolnych — Zhou C, Wang M, Liang J i in., 2022, metaanaliza
  3. Diety na zarządzanie wagą u dorosłych z cukrzycą typu 2: przegląd umbrella opublikowanych metaanaliz i systematyczny przegląd badań diet na remisję cukrzycy — Churuangsuk C, Hall J, Reynolds A i in., 2022, przegląd systematyczny
  4. Porównanie wzorców makroskładników diety 14 popularnych nazwanych programów dietetycznych w celu redukcji wagi i czynników ryzyka sercowo-naczyniowego u dorosłych: przegląd systematyczny i metaanaliza sieciowa badań randomizowanych — Ge L, Sadeghirad B, Ball GDC i in., 2020, metaanaliza
  5. Wpływ diet niskotłuszczowych i niskowęglowodanowych na utratę wagi i poziomy lipidów: przegląd systematyczny i metaanaliza — Chawla S, Tessarolo Silva F, Amaral Medeiros S i in., 2020, metaanaliza
  6. Wpływ zdrowej diety niskowęglowodanowej i ograniczonego czasowo jedzenia na masę ciała i mikrobiom jelitowy u dorosłych z nadwagą lub otyłością: badanie RCT — Li L, Li R, Tian Q i in., 2024, randomizowane badanie kontrolne
  7. Wpływ diety niskowęglowodanowej bez ograniczeń kalorycznych, wysokotłuszczowej w porównaniu do diety wysokowęglowodanowej, niskotłuszczowej na cukrzycę typu 2 i niealkoholową stłuszczeniową chorobę wątroby: randomizowane badanie kontrolne — Hansen CD, Gram-Kampmann EM, Hansen JK i in., 2023, randomizowane badanie kontrolne
  8. Wpływ diety niskotłuszczowej w porównaniu do niskowęglowodanowej na 12-miesięczną utratę wagi u dorosłych z nadwagą oraz związek z wzorcem genotypowym lub sekrecją insuliny: randomizowane badanie kliniczne DIETFITS — Gardner CD, Trepanowski JF, Del Gobbo LC i in., 2018, randomizowane badanie kontrolne
  9. Wpływ diet niskowęglowodanowych i niskotłuszczowych: randomizowane badanie — Bazzano LA, Hu T, Reynolds K i in., 2014, randomizowane badanie kontrolne
  10. Porównanie diet odchudzających o różnych składach tłuszczu, białka i węglowodanów — Sacks FM, Bray GA, Carey VJ i in., 2009, randomizowane badanie kontrolne
Ile badań jest na temat porównania diet?
11 publikacji jest tutaj zindeksowanych, z czego 6 to badania, a 5 to syntezy.
Czy więcej badań oznacza silniejszy wniosek?
Nie. Skład ma większe znaczenie niż objętość — pięć randomizowanych badań wspiera twierdzenie znacznie lepiej niż pięćdziesiąt komentarzy, a liczby cytatów nie rozróżniają ich.
Jak aktualne są te informacje?
Najbardziej aktualny artykuł zindeksowany tutaj pochodzi z 2024 roku. Zestaw jest aktualizowany co tydzień z PubMed i Crossref.
Dlaczego ta strona nie podaje mi odpowiedzi?
Ponieważ podsumowanie literatury w wniosku wymaga jej przeczytania, a robienie tego automatycznie to sposób, w jaki publikowane są pewne nonsensy. Ta strona informuje, ile ciężaru może unieść wniosek; artykuły na tej stronie zajmują się interpretacją.

Odnośniki

Każda cytacja poniżej prowadzi do oryginalnego recenzowanego dokumentu na PubMed lub za pośrednictwem DOI. Nic tutaj nie zastępuje porady medycznej.

  1. Comparison of weight loss effects among overweight/obese adults: A network meta-analysis of mediterranean, low carbohydrate, and low-fat diets Akbari M, Vali M, Rezaei S, et al. · Clinical nutrition ESPEN · 2024 · Meta-analysis DOIPubMed 39255914
  2. Diets for weight management in adults with type 2 diabetes: an umbrella review of published meta-analyses and systematic review of trials of diets for diabetes remission Churuangsuk C, Hall J, Reynolds A, et al. · Diabetologia · 2022 · Systematic review DOIPubMed 34796367Full text
  3. Ketogenic Diet Benefits to Weight Loss, Glycemic Control, and Lipid Profiles in Overweight Patients with Type 2 Diabetes Mellitus: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trails Zhou C, Wang M, Liang J, et al. · International journal of environmental research and public health · 2022 · Meta-analysis DOIPubMed 36012064Full text
  4. Comparison of dietary macronutrient patterns of 14 popular named dietary programmes for weight and cardiovascular risk factor reduction in adults: systematic review and network meta-analysis of randomised trials Ge L, Sadeghirad B, Ball GDC, et al. · BMJ (Clinical research ed.) · 2020 · Meta-analysis DOIPubMed 32238384Full text
  5. The Effect of Low-Fat and Low-Carbohydrate Diets on Weight Loss and Lipid Levels: A Systematic Review and Meta-Analysis Chawla S, Tessarolo Silva F, Amaral Medeiros S, et al. · Nutrients · 2020 · Meta-analysis DOIPubMed 33317019Full text
  6. Effects of healthy low-carbohydrate diet and time-restricted eating on weight and gut microbiome in adults with overweight or obesity: Feeding RCT Li L, Li R, Tian Q, et al. · Cell reports. Medicine · 2024 · Randomised controlled trial DOIPubMed 39454570Full text
  7. Effect of Calorie-Unrestricted Low-Carbohydrate, High-Fat Diet Versus High-Carbohydrate, Low-Fat Diet on Type 2 Diabetes and Nonalcoholic Fatty Liver Disease : A Randomized Controlled Trial Hansen CD, Gram-Kampmann EM, Hansen JK, et al. · Annals of internal medicine · 2023 · Randomised controlled trial DOIPubMed 36508737
  8. Effect of Low-Fat vs Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion: The DIETFITS Randomized Clinical Trial Gardner CD, Trepanowski JF, Del Gobbo LC, et al. · JAMA · 2018 · Randomised controlled trial DOIPubMed 29466592Full text
  9. Effects of low-carbohydrate and low-fat diets: a randomized trial Bazzano LA, Hu T, Reynolds K, et al. · Annals of internal medicine · 2014 · Randomised controlled trial DOIPubMed 25178568Full text
  10. Comparison of weight-loss diets with different compositions of fat, protein, and carbohydrates Sacks FM, Bray GA, Carey VJ, et al. · The New England journal of medicine · 2009 · Randomised controlled trial DOIPubMed 19246357Full text
  11. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y, et al. · The New England journal of medicine · 2008 · Randomised controlled trial DOIPubMed 18635428

Ta strona została automatycznie przetłumaczona z angielskiego. Cytaty i liczby są niezmienione. Przeczytaj oryginał w języku angielskim, jeśli coś brzmi dziwnie. Przeczytaj oryginał w języku angielskim