Mapa důkazů

Srovnání diet: jak vypadá základ důkazů

11 publikací, z toho 6 studií a 5 syntéz. Tato stránka popisuje strukturu této literatury spíše než shrnuje její závěry.

Aktualizováno 4 min čtení 11 citace

Z čeho se skládají důkazy o srovnání diet Z 11 publikací na toto téma je rozdělení podle typu studie: 5 meta-analýz, 6 randomizovaných studií. 56meta-analysis (5)randomised trial (6)
11 publikací podle typu studie. Objem není síla — stejný počet může být vyřešenou otázkou nebo hromadou komentářů, a na tom, co to je, závisí téměř výhradně toto rozdělení. Sběr z PubMed a Crossref; typ publikace zaznamenaný zdrojem.

Z čeho je tato literatura složena

Toto je dobře vyvinutý základ důkazů: více syntéz založených na značném množství studií. Otázky zde se obvykle týkají aplikovatelnosti spíše než toho, zda efekt existuje.

Nejdůležitější rozlišení je mezi syntézou a primárním výzkumem. Meta-analýza shromažďuje studie a je nejbližší věcí k vyřešené odpovědi, kterou obor produkuje. Narativní přehled je čtení stejného materiálu jednou skupinou a může být selektivní, aniž by byl nepoctivý. Počítání je dohromady, což většina citací dělá, zakrývá přesně to, co chcete vědět.

Kdy byla publikována literatura o srovnání diet Roky publikace pro 11 článků na toto téma, seskupené do pásem od před rokem 2015 až po 2023 a dále. 2020-20224 papers2023 onwards3 papersBefore 20153 papers2015-20191 papers
Stále aktivní. Nejnovější článek zde je z roku 2024, takže je to oblast, kde odpověď napsaná dnes nemusí dlouho platit. Roky publikace zaznamenané PubMed a Crossref.

Jak je tato stránka postavena

Všechno výše je vypočítáno z citací, které tento web shromáždil z PubMed a Crossref, nikoli psáno ručně. Když týdenní sběr najde nový článek na toto téma, tyto počty se mění a charakterizace se mění s nimi. To je ten bod: ručně psané tvrzení o tom, jak silná je základna důkazů, začíná chátrat v den, kdy je napsáno.

Typ publikace je převzat tak, jak to zdroj zaznamenává. To není dokonalé — časopisy označují nekonzistentně a článek indexovaný jako "přehled" může být systematický — takže zacházejte s pásmy jako s přibližnými. Jsou dostatečně přesné k rozlišení literatury studií od literatury komentářů, což je to rozlišení, které je důležité.

Nejsilnější práce na toto téma

Seřazeno podle designu studie nejprve, poté podle nedávnosti. Celá sada je uvedena v referencích níže.

  1. Srovnání účinků na hubnutí mezi dospělými s nadváhou/obezitou: Síťová meta-analýza středomořských, nízkosacharidových a nízkotučných diet — Akbari M, Vali M, Rezaei S et al., 2024, meta-analýza
  2. Výhody ketogenní diety pro hubnutí, glykemickou kontrolu a lipidové profily u pacientů s nadváhou s diabetem 2. typu: Meta-analýza randomizovaných kontrolovaných studií — Zhou C, Wang M, Liang J et al., 2022, meta-analýza
  3. Diety pro řízení hmotnosti u dospělých s diabetem 2. typu: přehled publikovaných meta-analýz a systematický přehled studií diet pro remisi diabetu — Churuangsuk C, Hall J, Reynolds A et al., 2022, systematický přehled
  4. Srovnání makronutrientních vzorců 14 populárních dietních programů pro snížení hmotnosti a rizikových faktorů kardiovaskulárních onemocnění u dospělých: systematický přehled a síťová meta-analýza randomizovaných studií — Ge L, Sadeghirad B, Ball GDC et al., 2020, meta-analýza
  5. Účinek nízkotučných a nízkosacharidových diet na hubnutí a hladiny lipidů: Systematický přehled a meta-analýza — Chawla S, Tessarolo Silva F, Amaral Medeiros S et al., 2020, meta-analýza
  6. Účinky zdravé nízkosacharidové diety a časově omezeného stravování na hmotnost a střevní mikrobiom u dospělých s nadváhou nebo obezitou: RCT — Li L, Li R, Tian Q et al., 2024, randomizovaná kontrolovaná studie
  7. Účinek diety s neomezeným příjmem kalorií s nízkým obsahem sacharidů a vysokým obsahem tuků ve srovnání s dietou s vysokým obsahem sacharidů a nízkým obsahem tuků na diabetes 2. typu a nealkoholické ztučnění jater: Randomizovaná kontrolovaná studie — Hansen CD, Gram-Kampmann EM, Hansen JK et al., 2023, randomizovaná kontrolovaná studie
  8. Účinek nízkotučné vs. nízkosacharidové diety na 12měsíční hubnutí u dospělých s nadváhou a souvislost s genotypovým vzorem nebo sekrecí inzulínu: Randomizovaná klinická studie DIETFITS — Gardner CD, Trepanowski JF, Del Gobbo LC et al., 2018, randomizovaná kontrolovaná studie
  9. Účinky nízkosacharidových a nízkotučných diet: randomizovaná studie — Bazzano LA, Hu T, Reynolds K et al., 2014, randomizovaná kontrolovaná studie
  10. Srovnání diet na hubnutí s různým složením tuku, bílkovin a sacharidů — Sacks FM, Bray GA, Carey VJ et al., 2009, randomizovaná kontrolovaná studie
Kolik výzkumu existuje o srovnání diet?
11 publikací je zde indexováno, z nichž 6 je studií a 5 je syntéz.
Znamená více výzkumu silnější závěr?
Ne. Důležitější než objem je složení — pět randomizovaných studií podporuje tvrzení mnohem lépe než padesát komentářů, a počty citací je nerozlišují.
Jak aktuální je toto?
Nejnovější článek indexovaný zde je z roku 2024. Sada je každý týden aktualizována z PubMed a Crossref.
Proč mi tato stránka neříká odpověď?
Protože shrnutí literatury do závěru vyžaduje její přečtení, a dělat to automaticky je způsob, jakým se publikují sebevědomé nesmysly. Tato stránka vám říká, kolik váhy by závěr mohl unést; články na této stránce provádějí interpretaci.

Odkazy

Každá citace níže odkazuje na původní recenzovaný záznam na PubMed nebo prostřednictvím DOI. Nic zde není náhradou za lékařskou radu.

  1. Comparison of weight loss effects among overweight/obese adults: A network meta-analysis of mediterranean, low carbohydrate, and low-fat diets Akbari M, Vali M, Rezaei S, et al. · Clinical nutrition ESPEN · 2024 · Meta-analysis DOIPubMed 39255914
  2. Diets for weight management in adults with type 2 diabetes: an umbrella review of published meta-analyses and systematic review of trials of diets for diabetes remission Churuangsuk C, Hall J, Reynolds A, et al. · Diabetologia · 2022 · Systematic review DOIPubMed 34796367Full text
  3. Ketogenic Diet Benefits to Weight Loss, Glycemic Control, and Lipid Profiles in Overweight Patients with Type 2 Diabetes Mellitus: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trails Zhou C, Wang M, Liang J, et al. · International journal of environmental research and public health · 2022 · Meta-analysis DOIPubMed 36012064Full text
  4. Comparison of dietary macronutrient patterns of 14 popular named dietary programmes for weight and cardiovascular risk factor reduction in adults: systematic review and network meta-analysis of randomised trials Ge L, Sadeghirad B, Ball GDC, et al. · BMJ (Clinical research ed.) · 2020 · Meta-analysis DOIPubMed 32238384Full text
  5. The Effect of Low-Fat and Low-Carbohydrate Diets on Weight Loss and Lipid Levels: A Systematic Review and Meta-Analysis Chawla S, Tessarolo Silva F, Amaral Medeiros S, et al. · Nutrients · 2020 · Meta-analysis DOIPubMed 33317019Full text
  6. Effects of healthy low-carbohydrate diet and time-restricted eating on weight and gut microbiome in adults with overweight or obesity: Feeding RCT Li L, Li R, Tian Q, et al. · Cell reports. Medicine · 2024 · Randomised controlled trial DOIPubMed 39454570Full text
  7. Effect of Calorie-Unrestricted Low-Carbohydrate, High-Fat Diet Versus High-Carbohydrate, Low-Fat Diet on Type 2 Diabetes and Nonalcoholic Fatty Liver Disease : A Randomized Controlled Trial Hansen CD, Gram-Kampmann EM, Hansen JK, et al. · Annals of internal medicine · 2023 · Randomised controlled trial DOIPubMed 36508737
  8. Effect of Low-Fat vs Low-Carbohydrate Diet on 12-Month Weight Loss in Overweight Adults and the Association With Genotype Pattern or Insulin Secretion: The DIETFITS Randomized Clinical Trial Gardner CD, Trepanowski JF, Del Gobbo LC, et al. · JAMA · 2018 · Randomised controlled trial DOIPubMed 29466592Full text
  9. Effects of low-carbohydrate and low-fat diets: a randomized trial Bazzano LA, Hu T, Reynolds K, et al. · Annals of internal medicine · 2014 · Randomised controlled trial DOIPubMed 25178568Full text
  10. Comparison of weight-loss diets with different compositions of fat, protein, and carbohydrates Sacks FM, Bray GA, Carey VJ, et al. · The New England journal of medicine · 2009 · Randomised controlled trial DOIPubMed 19246357Full text
  11. Weight loss with a low-carbohydrate, Mediterranean, or low-fat diet Shai I, Schwarzfuchs D, Henkin Y, et al. · The New England journal of medicine · 2008 · Randomised controlled trial DOIPubMed 18635428

Tato stránka byla automaticky přeložena z angličtiny. Citace a čísla zůstávají nezměněna. Přečtěte si anglický originál, pokud něco zní podivně. Přečíst anglický originál